VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

NN-klant zet zichzelf te kijk met Gucci-selfie in pashokje

Geplaatst op: 16-01-2020, 11:20:09

Nationale-Nederlanden heeft een fraudeur ontmaskerd die voor bijna een kwart miljoen euro aan gestolen kleding en juwelen claimde. De vrouw liep tegen de lamp toen ze in een pashokje poseerde in een Gucci-jurk en met sieraden die ze vier dagen eerder als gestolen had opgegeven. Ook verwijderde ze dure merkkleding van een retourlijst van Zalando in de hoop daar verzekeringsgeld voor op te strijken.

De vrouw klopte eind augustus 2017 aan bij NN omdat er zou zijn ingebroken in haar woning. Ze deed aangifte en leverde bij de politie een lijst in van bijna 200 pagina’s met spullen die gestolen zouden zijn. Het ging vooral om kleding, tassen, sieraden, tapijten en geld. Totale schade volgens de vrouw: 247.666,14 euro.

Geen braaksporen, meer twijfels

NN onderzoekt de claim en kan geen braaksporen vinden, maar de verzekeraar houdt er rekening mee dat de deur is geopend via de flippermethode. Toch twijfelt NN aan de claim en schakelt een onderzoeksbureau in. Dat brengt de fraude aan het licht.

Foto op feestje blijkt gemaakt in Bijenkorf

De vrouw blijkt een Gucci-jurk (2.200 euro) te hebben geclaimd, waarvan vier dagen na de inbraak een foto is gemaakt. Volgens de verzekerde genomen door iemand anders op een feestje, maar de fraude-experts herkennen de achtergrond als een pashokje van de Bijenkorf. Bovendien is de foto met de frontcamera van een telefoon genomen, een selfie. Op dezelfde foto draagt ze ook een ketting, armband en oorbellen die ze als gestolen had opgegeven.

Retourlijst met dure merkkleding vervalst

Het bureau heeft meer aanwijzingen voor fraude. De vrouw claimde een Chanel-tas, maar de foto die ze meestuurt komt van een webshop in tweedehands designartikelen. Ook het kaartje met een artikelnummer heeft ze als ‘eigendomsbewijs’ van internet gedownload.

De vrouw leverde bovendien een retourlijst aan van aankopen bij Zalando. Hierop blijken de ordernummers niet chronologisch te staan. De lijst is niet compleet, de vrouw heeft artikelen verwijderd die wel zijn teruggestuurd. Het gaat onder andere om een North Face-jas, Versace-handtas, Ralph Lauren-rok, Versace-jurk en Karen Millen Max-rok. Haar verklaringen zijn inconsistent en sommige zaken worden dubbel geclaimd.

Vrouw bindt strijd aan via Kifid

Voor Nationale-Nederlanden is dit voldoende reden om de claim te weigeren de persoonsgegevens van de klant op te nemen in de gebeurtenissenadministratie en verwijzingsregisters. Bovendien stuurt de verzekeraar een rekening voor de genoemde onderzoekskosten van iets meer dan 15.000 euro.

De vrouw klaagt hierover bij Kifid. Zij meent recht te hebben op in ieder geval een schadevergoeding van 115.250 euro. Ook wil ze uit de registers verwijderd worden en een streep door de rekening voor het fraudeonderzoek.

Geschillencommissie: NN heeft juist gehandeld

De Geschillencommissie is er snel uit. NN heeft voldoende feiten en omstandigheden aangedragen die de conclusie rechtvaardigen dat de vrouw met opzet de verzekeraar wilde misleiden om een uitkering te ontvangen waar ze geen recht op had. Van schadevergoeding is geen sprake en ook de vermeldingen in de gebeurtenissenadministratie en de verwijzingsregisters mogen blijven staan.

Kifid matigt wel de rekening voor de onderzoekskosten. Daarin had NN namelijk ook interne kosten opgenomen en de kosten van het eerste toedracht onderzoek, toen nog geen verdenking van fraude bestond. Die mag de verzekeraar niet in rekening brengen. Er blijft alsnog een nota van ruim 11.000 euro over. De uitspraak van Kifid is niet-bindend.

Bron: bijdrage van 15 januari 2020 van Paul de Kuyper op www.amweb.nl                                          

Vorige pagina